Микола СОМ «ПРИДИБЕНЦІЇ»
ПІСНЯ САМОЇДІВ
„А ми просо сіяли" — найдавніша українська пісня. Але вона лунає, немов написана сьогодні вранці, — особливо в хорі українського парламенту. Тільки хорів там аж два — один хор голосами дещо схожий на народний хор Верьовки. У його репертуарі є пісні народні і сучасні, українські. Ну а другий — мішаний, разом із комуністами та соціалістами в одну дудку грають і співають регіонали та окремі бютівці. Серед них солістами виступають лідери крикливих та брехливих партій.
На сцені ВРУ (Верховної Ради України) з'являється малесенький на зріст конферансьє. Він же голова парламенту, ще й во-ждик якоїсь опереткової партії. Удавано хіхікає (улесливо сміється) й оголошує програму концерту (пробачте: сесії парламенту). На сцені майже одночасно шикуються два хори. Той, що ліворуч від конферансьє, одягнений увесь в яскраво-червоні краватки і чорні надто траурні костюми. А другий, що стоїть раворуч, веселіший, бо зодягнений у сині шаровари й жовті сорочки. Сей же правий хор натхненно і врочисто починає: „А ми просо сіяли, сіяли..." Гарно починає — дружно й весело. Та проти нього грізно, агресивно виступає лівий хор із червоними краватками: „А ми просо витопчем, витопчем". На цьому, ще разок хіхікнувши, конферансьє поспішно оголошує: „...Концерт закінчено..." Я додав би: „Пісню українських самоїдів ви слухали у виконанні зведеного хору українського парламенту".
„ИЗМЕННИК РОДИНЫ"
Пишуть, що якийсь партійний форум у Москві відкривався піснею українського композитора Володимира Верменичя „Я славлю партію" у виконанні російського хору імені П'ятницького. А тими днями Верменич ночував на голому матраці у приміщенні „Укрконцерту", де ми разом працювали: Верменич очолював музичну частину на-
шої концертної установи, а я — літературну. Тоді ж я написав про нього два рядочки, котрі й досі пам'ятають музиканти і партійні діячі:
Спить Верменич на підлозі,
Славить партію по змозі.
Нещодавно сі прості рядочки цитувала в гордонівськім „Бульваре" колишня секретарка столичного міськкому партії Тамара Главак. Вона ж пише, що під її опікою одержали квартири два майбутні Герої України: Іван Драч та Іван Дзюба. Чи не перша леді керівної партії нагадує також, що саме я допоміг Верменичеві одержати прописку і квартиру в Києві. Справді, у ЦК уважно прочитали мій короткий витвір, зрозуміли, засоромилися...
Ні, не тою компартійною, музичною відозвою залишився в українській музиці Верменич. Як тут не згадати його співучих, мелодійних творів: „Чорнобривці насіяла мати", „На калині мене мати колихала", „Поїзд із Варшави", „Підкручу я чорнії вуса", „Дума про землю", „Іду я росами" та інших ліричних пісень.
Ніхто з українських чи російських композиторів не міг так гарно показати свою пісню, як Верменич. Він майстерно володів співучим, унікальним голосом — бельканто. Непогано володів також концертною гітарою.
Я з ним охоче виступав у школах, інститутах, у цехах заводів, на колгоспних фермах. Я його просив лише співати, але він не завжди дослухався до моїх прохань. Співучий композитор, народившись на Полтавщині, юнаком жив і вчився в Краснодон і. Услід за автором роману „Молода гвардія" Верменич явно перебільшував „героїзм" молодих патріотів, пишався дружбою з Олегом Кошовим. Се було насправді так, але якось говорун Верменич ускочив у смішну халепу.
Виступали в російській школі на столичному Подолі. Верменич знов розповідає учням про своїх звитяжних однокласників та друзів з „Молодої гвардії". Тут же просить ставити йому запитання. (Краще б не просив!) Раптом підносить руку аж надто цікавий п'ятикласник, котрий з кінофільму чи із книжки знає про трагічну смерть молодогвардійців. Хлопчик той питає композитора на „общепонятном языке": „Неужели Вы не знаете, что все герои с Краснодона были уничтожены фашистами? Их бросили в шахту. Почему же вы остались средь живых? Вы что — изменник Родины?"
Учителі та учні — усі були шоковані учнівським запитанням. Настала така тиша, що я чув, як б'ється серце Володимира Вер-менича. Та добре те, що я не розгубився, бо, гастролюючи в Луганську, зустрічався з батьками юних краснодонців, достеменно знав брехливі сторінки Фадеева, записані з уст матері Олега Кошового. Я відповів замість Верменича, що його батьки перед самою війною переїхали з Донбасу на Далекий Схід. Батько у Володі був військовим музикантом, а матуся — учителька. А якби майбутній композитор залишився в Краснодоні, то він також став би юним месником і героєм Совєтського Союзу. По тих словах Верменич потонув у морі оплесків.
КОЛИ СНЯТЬСЯ ГОЛІ...
Колись мені наснився цар Микита. Так називали темні люди Микиту Сергійовича Хрущова — тодішнього генсека комуністичної партії Радянського Союзу. А наснилось-наверзлось таке: ніби ми з генсеком крадемо кукурудзу на колгоспнім полі. Ніби я з мішком, а він — порожняком. І ніби зовсім голий. Тільки на одній голісінькій нозі, зав'язаний шовковими шнурками, тримається розкішний черевик. Я згадав, що другий черевик він лишив десь на трибуні в ООН, де він показав цілому світові „кузькіну мать". Усім відомо, як він обіцяв засіяти всю планету кукурудзою, але тут гризе зубами лиш один качан молочно-воскової стиглості. Чомусь плюється й люто матюкається. А я з делікатності боюся запитати, чом генсек наш голий, ніби щойно народився... Я нажахано прокинувся. І тоді ж почув московську новину: на кремлівськім сідалі Хрущова вже нема. Його спекалися „верные соратники".
То був мій перший сон із серії пророчих, небезпечних снів. А другий сон боюся навіть розповісти, щоб мене, бува, не звинуватили в надмірній сексуальності. Знаю: є мужчини, котрі роздягають кожну жінку ласими очима. Я люблю жінок зодягнених, але не в ті широкі чи вузькі й зачовгані штани, а в шовкові та ошатні плаття, де кожна складочка шепоче: подивися на витвір мистецтва. Та моя знайома дама своїм голим, велетенським тілом закривала рідні краєвиди, небо й землю, час і простір.
Мені здалося, що з неї хтось ліпив оту потвору на дніпровських схилах нижче від Лаври, що її в народі називають лише так: Лаврентіївна. Та ся іще була жива і тримала в руках програму прогресуючої партії. Вона йшла залізним кроком у Верховну Раду. Слава Богу, не дійшла. А все тому, що снилась мені голою.
О! Знову сниться ще одне потворисько. Сього разу здоровило із залізним підборіддям і вузенькими губами, мов задок у куриці. Широка та бездумна (чи бездомна) його пика ніби каже: „Я дурило!" Рипучим та бездумним голосом співає з екрана телевізії пісню Леоніда Черновецького „Выбери меня". А куди він хоче вибратись — іще й сам не знає. Але сниться мені голим. Правда — із червоною краваткою на бичачій шиї. Може, й справді його виберуть на керівниче сідало, та мій сон чогось наробить. На сміх курям упаде із сідала.
Люди добрі! Що мені робити? Знов те саме... Цілий тиждень обіймає мене у снах сексуальна, вельми гарна і статурна поетеса Галя Ой. Принадна вертихвістка має чоловіка й двох дітей. „Ой ти, Галю, Галю молодая", не дай, Боже, щоб тебе покинув чоловік! Дивись мені, не снися мені голою. Сни мої страшні, пророчі. Я вже заснуть боюся...
РАК БЕЗ КЛЕШНІ
Є таке сакраментальне запитання: „Де раки зимують?" Я знаю де: на мулкому дні великого болота столичної Троєщини. Саме там зимової відлиги здоровенний рак (от-т-такенний!) заплутав свою клешню в довгий поводок моєї вудочки. Я спершу думав, що тягну чийогось черевика чи калошу. Коли витяг рака на слизький льодок, то збіглись до моєї лунки всі довколишні рибалки з криком: „Сом показав, де рак зимує".
Того рака я зварив, додавши до окропу цілу жменю гострих і пахучих спецій! Довго думав, що до вареного рака всім смакує свіже пиво. Але ж я з пива та горілки і вина свою норму вже давненько перевиконав. То кому ж віддати оцього червоного красунчика? І тоді згадав я також непитущого рибалку Юрія Мушкетика — тодішнього керманича письменницької Спілки. Хай, сердега, посмакує, може, навіть вип'є пива.
До Спілки я зайшов тоді, коли під керівничою рукою Мушкети-ка засідала поважна президія. Там довго й нудно виступали довгожителі нашої літератури. Роздивившись довкола, я тихенько через руки багатьох колег передав Мушкетикові свого запахущого рака, якого я заздалегідь тугенько загорнув у дві чи три газети „Літературна Україна" з віршами поетів-патріотів. Треба було бачити, як людська цікавість роздирає ті газети, опустивши руки під столом шановної президії. Угледівши мій скромний подарунок, голова письменницької Спілки не скривився і не знітився. Потому він знайшов мене веселими очима й показав міцного кулака. Ніби так — між іншим...
Звісно, він мене покликав залишитися в залі для президії. Довго розглядав мою статуру, ніби вперше бачив. Потім скоромовкою випалив таке: „Ну який же ти жаднюга! Чому ти, їдучи до Спілки, з'їв у рака одну клешню?" Я не знав, що відповісти. Силкувався пояснить, що спіймав такого, як приніс...
Лиш тепер я поясню. Справді, той нещасний рак попався без однієї клешні. Другу клешню загубив у битвах за життєвий простір, за якусь частинку аж ніяк не золотого дна великого болота. У лютих поєдинках раки часто одривають клешні, котрі (о мудра природо!) з часом відростають. Здається, у людей такого не буває.
Що ж головне в сій придибенції? А те, що Юрій Михайлович Мушкетик і досі певен, ніби я — і тільки я! — ліквідував у капосного рака одну клешню.
ГОНОРАР ДЛЯ „СТУКАЧІВ"
Із початку шістдесятих років у мою веселу комуналку заходили, частенько ночували чи й жили мої літературні побратими: Василь Симоненко, Василь Бондар, Василь Діденко, Василь Сидоренко, Василь Юхимович, Василь Грінчак... Незабутнє гроно Василів!.. А ще: Микола Вінгра-новський та Григір Тютюнник, Борис Олійник та Петро Засен-ко, фронтовики— поети Микола Гірник, Олесь Жолдак та Анатолій Косматенко, із композиторів— Борис Буєвський та Володимир Верменич. Читали вірші і співали пісень, снідали й вечеряли, підносили дружню чарочку.
Ми не були близькими друзями з Григором Тютюнником, та він любив погрітися біля грубки в моєму коридорі. Кілька років на печерських Липках я опалював свою стару, ще дореволюційну комуналку дровами з Бессарабки. До того ж Григір (а не я!) помітив у моєї доці-першокласниці „зблиски геніальності». Вона, наслухавшись козацьких пісень, написала ось такі рядочки: „Я плачу, я плачу, я плачу, і сльози в очах дзеленчать". Почувши се дитяче поетичне одкровення, Гриць (так називали його друзі) був подивований: „Так образно і сильно не напише ніхто із поетів. Може хтось украсти і привласнити".
Якось уранці він зайшов до мене, ніби чорна хмара. Як усі, я знав, що він зловживає чарчиною. Заливає оковитою безпросвітні, чорні дні, перебуваючи в чорних списках „нежелательных писателей". Одначе до партійних, вірних охоронців морального кодексу будівника комунізму навіть похмелитися він не піде. Як же Гриця похмелити, заспокоїти, підтримати? У моєму холодильнику й у кишенях порожньо, дружина в Броварах, усі сусіди на роботі. І я згадав завзятого рибалку Василя Галошина. Щоправда, він працює в небезпечних органах, але не втратив ще людської доброти і благородних намірів: якось вирвав із пазурів міліції моїх друзів-композиторів, допоміг у працевлаштуванні юній поетесі, застеріг мене, назвавши інформаторів (читайте: стукачів) у середовищі письменників і, хоч росіянин, проте віддав своїх дітей у єдину в нас на Липках українську школу. А сидів Галошин там, де нині український Фонд культури, — в обласному управлінні КДБ. Тоді там не було ніякогісінької вивіски. Тож Тютюнник і подумати не міг, де ми хочемо позичити грошей. Я натиснув на кнопочку дзвінка, опісля чого з ошатного будинку вийшов гарний і привітний чоловік. Він одразу здогадався, що нам треба. Усміхнено сказав: „Поэтам деньги не даются". Я попросив позичити десятку. Натоді — чималі гроші.
Се не було похмілля, аби знов продовжити пиятику. Я ж достеменно знав, як вивести людину із запою, з власного сумного прикладу. Певна річ, знадобилася пляшечка червоного вина. Та головне — у їдальні був багатий апетитний стіл: гостра солянка, маслини й мариновані грибочки, квашена капуста і балик, насамкінець морозиво і кава. Дурні думки, якісь тривоги там були відсутні. Тютюнник оживав і веселішав. Усівшись на широкій лаві Володимирської гірки, ми з вишини милувалися чарівними краєвидами Дніпра. Мріяли сховатися од людської суєти на рибальському човні. Раптом Гриць серйозно запитав: „А в кого це ми позичили десятку?" Якусь мить я думав: „Сказати правду чи збрехати?" Підвівся з лави й урочисто відповів: „Ми здійснили з тобою історичну, незабутню позичку в обласному управлінні Комітету державної безпеки в мого сусіда, капітана КДБ Василя Галошина". Настала мертва пауза. Потому він скривився, наче од зубного болю, і підпер щоку рукою. Майже пошепки спитав: „Чи не бачив хтось, коли ми брали оті кляті гроші? Якщо бачив, то подумає, що двоє „стукачів"-письменників приходили одержать за ударну працю гонорар. Який цікавий і страшний сюжет!" Запалив цигарку, смачно затягнувся димом і поклав гарячу руку на моє плече. На його вродливому, тверезому обличчі засвітилася тиха, загадкова посмішка.