Уроки натхнення

  Ануфрієва, Ольга. Уроки натхнення : [міській конкурс музичних творів, написаних дітьми дитячих музичних шкіл м. Києва, в якому 10-річна учениця ДМШ № 3 (Деснянський р-н) завоювала 1-ше місце за п'єсу для флейти, скрипки й стаканчика] // Культура і життя. - 2014. - 30 квіт. (№ 18). - С. 5 : фото.
 
Уроки натхнення
 
   Творчість - заняття духовне, і звернене воно до нашої душі. Педагоги дитячих музичних шкіл (ДМШ) і шкіл мистецтв (ДШМ) столиці, які вчать дітей писати музику, добре це знають. 
  Заповітні дверцята в багатий світ музики дитині не відкриєш, якщо не звернешся до його душі. І вона відгукнеться, потягнеться до тепла і турботи.
 Навчати малюків, бавлячись із ними, - пропонував ще на початку 80-х педагог і композитор Валерій Подвала у своїй книзі «Давайте писати музику!» Вчителі прийняли метод. Свої уроки вони будують як гру. Ось 6-річна крихітка задумалася, як їй передати музикою звірка, який запам'ятався. «Зобрази те, що ти бачив і запам'ятав», - підкаже педагог. І тоді помічені в зоопарку характерні риси звіряток дитина постарається перетворити на музичні образи. Папуга стане мовцем, ведмідь - бешкетним, індик - зарозумілим. Тонкий «паросток» мелодії, придуманий малюком, «обросте» за участі педагога акордами.І гармонізована мелодія заграє новими фарбами. 
  Кращі твори, написані дітьми, обов'язково братимуть участь у традиційному міському конкурсі імені їх ініціатора Валерія Подвали. Відбуваються турніри один раз на два роки. Проводяться уже 30 років, і потрібно низько вклонитися його організаторам - міському методичному центру культури і навчальних закладів та його невтомному ентузіасту, методисту Лесі Сергієнко за цю благородну справу.
 
 
Джазовий ансамбль: Катя Корніюк, Назар Кухар та Ольга Амеліна перед виступом  
 
  У цьогорічному конкурсі взяли участь 55 учнів віком від 6 до 16 років. Очолюване народною артисткою України, композитором Лесею Дичко журі розглянуло 104 твори за чотирма номінаціями: музики фортепіанної, інструментальної, вокально-хорової та обробки української народної пісні. Лауреатами конкурсу, що зайняли перші місця, стали 11 учнів. 
 Переможці молодшої вікової групи навіть створили у своїх роботах образ незвичайного звіринця, який не можна побачити, але можна почути: він музичний. Прийшовши в урочистий зал столичної музичної школи № 3 ім. В. Косенка, вони виконали свої твори у заключному концерті переможців. Представлений музичними картинами веселий зоопарк зазвучав на різні голоси, адже в кожного з його мешканців - свій голос і свій характер.
 
 
 
 
  Наймолодший з учасників конкурсу, 6-річний Роман Михайлов (1 кл.№ 3, педагог Н. Нестерова) став лауреатом за п'єсу для фортепіано «Ведмежатко-розбишака».
 
 
 
 
 
  Троє учнів, які посіли перші місця, присвятили роботи фауні. Анна Стрюкова (І кл., ДШМ ім. С. Турчака, педагог Т. Бачул) - за пісні для голосу і фортепіано «Котик», «Песик», «Конячка». Софія Лозина (2 кл., ДМШ № 10, педагог В. Гогенко) - за п'єсу для фортепіано «Папужко Рафіко». А флора звуками природи відбилася в п'єсі для скрипки соло «Струмок» п'ятикласниці Аліни Кіхно (ДШМ ім. С. Турчака, педагог Т. Бачул). Музикант у п'ятому поколінні Тимур Потапов (2 кл., ДМШ № З, педагог Т. Кривенко) став лауреатом за твір для голосу і фортепіано «Подарунок». Софія Мікадзе (4 кл., ДШМ № 6 ім. Г. Жуковського, педагог О. Ільницька) - за варіації на тему грузинського народного танцю «Хевсуралі» для фортепіано.
  Запрошуючи дітей до творчості, педагоги прищеплюють їм навички композиції. Для юного автора дорога ця важка. Розчарувань на ній часом більше, ніж перемог, але створення музики - захоплююча, хоча й кропітка праця, це глибоке розуміння законів гармонії через власну творчість. А якщо твір зрозумілий та визнаний іншими, значить, задум вдався, мрія збулася.
  Передати дитині знання - для вчителів справа свята, але створювати учнів «за своїм образом і подобою» наставники аж ніяк не бажають. Вони виховують їх іншими, пестять і плекають індивідуальність. Дають творчу свободу, що дозволяє їм будувати музичний світ всередині себе. І від конкурсу до конкурсу зростає майстерність педагогів, а творчість їхніх вихованців на очах розквітає. Гармонійні знахідки, незвичайна образна стилістика юних авторів здатні іноді здивувати навіть бувалих вчителів.
  Молоде покоління горить бажанням «випурхнути» за рамки сформованої «парадигми», жадає експерименту.Їм нове подавай! І вони пишуть твори, співзвучні пульсу часу. Справжній зразок «модерну» - твір Олексія Миколаєва (4 кл., ДМШ № 26, педагог С. Пілютіков) - фортепіанний цикл «Образи» №№ 4, 6.
  Серед дитячих робіт уперше з'явилися несподівані для цього конкурсу жанри: бугі-вугі, танго і джаз. Ось і Євген Тригуб (7 кл., ДМШ № 3, педагог Н. Нестерова) написав п'єсу для фортепіано «Веселий настрій» у джазовому стилі. Твір ніби іскриться радісними емоціями, характерними для такого жанру.
  Уперше брали участь і стали лауреатами конкурсу ім. В. Подвали учні 5 класу ДШМ № 2 ім. М. Вериківського Тетяна Жмендак та Ілля Бондаренко (педагог по композиції А. Кобзар). Чотири роки тому вони створили дует ТWO VIOLINS («ДВІ СКРИПКИ»). У 2011 році 9-річні скрипалі виступили на XX Міжнародному конкурсі імені Кампокьяро в Італії і завоювали три Гран-прі в кожній із номінацій.
  На сцені київських залів дует не раз виступав разом із професійними музикантами. У репертуарі - шедеври класики, музика епохи бароко, але особливою пристрастю юних музикантів є джаз в оригінальних обробках. Концерт «Джаз і танго», що відбувся в Національній філармонії, де виступав дует, викликав справжнє захоплення представників аргентинського посольства.
  У дітей з таким багатим творчим потенціалом з'явилося бажання самим писати музику. Тетяні Жмендак перше місце в конкурсі принесла «Колискова» на вірші А. Варто - твір для голосу і фортепіано. У ній Таня не просто створює проникливу лагідну мелодію - в її колисковій звучить образ ніжної зворушливої любові, зверненої до дитини. Світла ніч, тиха пісня - ось враження, які дарує нам 12-річна Таня. На сцені вона співала її сама, акомпанувала їй А. Кобзар.
  Ілля Бондаренко став лауреатом конкурсу в номінації «інструментальна музика». У журі він подав кілька творів. Темпераментна «Жига» для скрипки і фортепіано прозвучала в програмі концерту у виконанні автора (скрипка) і А. Кобзар (фортепіано). «Жига» - старовинний танець, але Ілля ніби перекинув символічний «місток» із середньовіччя в наші дні. Оригінальний твір пробуджує цілий рій асоціацій: пригадуються сценки із життя далекої епохи, які ми бачили на полотнах старих майстрів. А ритм та експресія передають образ і дух нашого часу. Однак найбільше вразили Ілля Бондаренко став лауреатом конкурсу в номінації «інструментальна музика». У журі він подав кілька творів. Темпераментна «Жига» для скрипки і фортепіано прозвучала в програмі концерту у виконанні автора (скрипка) і А. Кобзар (фортепіано). «Жига» - старовинний танець, але Ілля ніби перекинув символічний «місток» із середньовіччя в наші дні. Оригінальний твір пробуджує цілий рій асоціацій: пригадуються сценки із життя далекої епохи, які ми бачили на полотнах старих майстрів. А ритм та експресія передають образ і дух нашого часу. Однак найбільше вразили журі «Варіації» для 3-х скрипок і фортепіано композитора-початківця. Крупна форма, глобальні образи, драматичний, недитячий погляд на світ, де багато тривожного, де вирують стихії, ламаються долі, але всупереч усьому живе любов і надія. Ось про що голосом скрипки і фортепіано розповіло нам схвильоване юне серце.
  10-річна Мішель Коцюба, учениця ДМШ № 3 ім. В. Косенка (пед. І. Гаркава), пальму першості в конкурсі завоювала за п'єсу для флейти, скрипки й стаканчика, яку назвала «Мандрівка». Навколишній простір вона сприймає немов звучну гармонію - «музику сфер», - як казали древні. Шум вітру, голоси птахів, гул турбін літака - усе перетворюється для Мішель у звуки музики. Цей особливий стан душі називають «інсайтом», осяянням.
  Звучить «Мандрівка» Мішель Коцюби: партія флейти (К. Чагіна), скрипки (Л. Цикова), стаканчика - автор. Ідею з таким предметом вона запозичила з Інтернету, але зробила все по-своєму. Стаканчик в її руках здавався живою істотою: азартно стрибав, крутився, ритмічно вдаряв по столу, немов відбивав якусь дивовижну чечітку,що чудово вписалася в музичну основу твору. І картинка подорожі вийшла веселою, завзятою, стрімкою.
  В основі твору лауреата конкурсу 12-річної Каті Корніюк (5 кл., ДМШ № 27), - ідея танго в стилі «нуево» аргентинця Астора П'яццолли, який парадоксально з'єднав у цьому жанрі елементи класики і джазу. Так в ансамблі, крім скрипки і фортепіано, з'явився баян. У своєму ж «Танго» Каті необхідно було висловити ідею інструментального театру. Скрипка символізувала жіноче начало, баян - чоловіче, разом вони складали образ пари. Фортепіано втілювало метафору почуття, що виникало між ними.
  Творчі пошуки Катрусі, під керівництвом педагога по композиції О. Городецької, стали для неї щасливою метою і принесли перемогу в конкурсі. Коли звучало її «Танго», здавалося, зал затамував подих. Музика була наповнена вогняними латиноамериканськими ритмами, а в красивій мелодії відчувався чарівливий дух романтизму. Презентували її твір у концерті Н. Кухар (скрипка) і О. Амеліна (баян). За роялем була сама Катя.
  Чи стануть наші лауреати в майбутньому композиторами - покаже час. У доросле життя вони вийдуть людьми творчими, а уроки натхнення, на яких вчилися писати музику, ніколи не забудуть.
 

 
 
 
 
 
Знайшли помилку у тексті?
Будь ласка, виділіть її  та натисніть Ctrl + Enter