Тарасюк, Ксенія. Читальня, як екологічний просвітник

Тарасюк, Ксенія. Читальня, як екологічний просвітник [Текст] : [досвід бібліотеки ім. Ю. Гагаріна для дітей у сфері екології (Деснянський район)] // Природа і суспільство. - 2018. - 9 берез. (№ 5). - С. 6 : фот.
 
 
Читальня, як екологічний просвітник
 
Бібліотека ім. Ю. Гагаріна для дітей, розташована на Лісовому масиві (Деснянський р-н м. Києва) має неабиякий досвід в організації різноманітних заходів та проектів у сфері екології. Зокрема яскравим прикладом є реалізація проекту «Збережемо дивосвіт рідної Країни». Цей проект покликаний навчити дітей бачити й розуміти красу навколишнього світу, бережливо ставитися до природи, усвідомити відповідальність за сучасний екологічний стан країни.

У ході реалізації проекту здійснювалася популяризація книжкових фондів бібліотеки, особливо літератури, яка стосується охорони природи. Дітям пропонувалася художня література українських та зарубіжних письменників, присвячена оспівуванню краси рідної природи, захисту лісів, життю тварин та опису рослин. Крім того, не обійшли стороною й науково-популярну літературу про походження тварин та рослин, їх необхідність для існування людини, про проблематику й раціональне використання всіх природних ресурсів України. Щоб сформувати у дітей поняття екологічної свідомості, бібліотека акцентувала свою увагу на конкретних явищах, фактах негативного впливу на навколишнє середовище. Це дає змогу майбутнім юним природознавцям усвідомити не тільки локальні, а й глобальні екологічні проблеми, викликає необхідний емоційний відгук.

Проект відзначився багатим різноманіттям форм роботи з дітьми, такими як гурток любителів природи «Капітошка», зустрічі з екологами, біологами тощо.

Гурток любителів природи «Капітошка» є своєрідною візитною карткою бібліотеки. Його сформовано з найбільш активних читачів, програма діяльності передбачає щомісячні засідання. Кожне заняття — це захоплююча та пізнавальна мандрівка, яка традиційно починається з ланцюжка «людина—природа». Юні любителі природи займаються практичним дослідженням забруднення води, уважно слідкують за усіма явищами природи, відкривають для себе «таємниці» первоцвітів, ази маркування різних товарів, можливості «другого життя» побутових відходів тощо.

Прес-конференція «Енерго-збереження та екологія» була присвячена обговоренню питань необхідності економії та дбайливого ставлення до енергоресурсів. Спеціальна форма сюжетно-рольової гри була вибрана не випадково, бо це полегшило дітям засвоїти об’ємний матеріал, насичений екологічним змістом. Завдяки виступам учнів-«фахівців» із використанням тематичного відеоряду присутні зробили для себе багато цікавих відкриттів про енергетичні джерела й ресурси, а також про необхідність їх збереження. Учасники прес-конференції багато дискутували та вчилися спілкуватися у новому форматі.

Діти, у рамках реалізації проекту, проводили спеціальні екологічні акції: виготовляли листівки-звернення «Не рубай ялинку!», «Не треба купувати букети диких квітів!» (для розповсюдження у школах та через поштові скриньки), робили годівнички із вторинних матеріалів та розміщували їх біля бібліотеки, своїх шкіл та під’їздів будинків; організовували прибирання зеленої зони Лісового масиву під лозунгом «За чисте довкілля» (спільно з активістами Соціального центру «Перспектива»).

На майстер-класах діти займалися виготовленням різноманітних корисних у побуті речей з пластикових пляшок, газет та паперу.

Театралізовані читання допомогли дітям краще пізнати світ тварин, їх характер, манеру поведінки. Діти уявляли, якби вони могли спілкуватись із тваринами, як би ті могли говорити, повторювали пластику кішки та собаки.

Особлива увага приділялася дітям з особливими потребами. Для них в ігровій, інтерактивній формі проводилися бесіди, майстер-класи, голосні читання, театралізовані вистави про тварин, відеоподорожі у світ природи.

У популярній формі дітям пояснювали про необхідність роздільного збору сміття, проводили флеш- моби «Ні сміттю!». При кожній бібліотеці створені куточки, де розміщені саморобки дітей з особливими потребами. Ці вироби зроблені із пластику, паперу, відходів промисловості.

У рамках проекту були підготовлені інформаційні листівки (« Світ у краплині води», «Чому цвітуть каштани»), списки літератури («Чарівний світ природи у творах дитячих письменників», «Австралія — країна незвіданих тварин і рослин»); каталог виставки «Марш парків — це шанування краси та величі природи». Завдяки такому супровідному матеріалу діти могли дізнатися цікаві факти про навколишній світ або просто взяти листівку на згадку.

Партнерами бібліотеки з впровадження проекту є ГО «Сучасний світ молоді»; національний молодіжний центр «Екологічні ініціативи»; Лабораторія екологічного виховання Інституту проблем виховання НАПН України; Центр дитячої та юнацької творчості Деснянського району м. Києва; Центр соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з функціональними обмеженнями; волонтери; музеї; зоопарк.
 
Знайшли помилку у тексті?
Будь ласка, виділіть її  та натисніть Ctrl + Enter